پیچ و رولپلاک نمای ساختمان اصفهان

انجام خدمات پیچ و رولپلاک نمای ساختمان در اصفهان توسط مجموعه آذین ساب به منظور جلوگیری از جدا شدن سنگ سرامیک ها از نمای ساختمان، در سریعترین زمان ممکن با استفاده از راپل کاران توسط طناب و بدون ایجاد داربست انجام می شود.

تمامی خدمات پیچ و رولپلاک نما، نماشویی، سنگ سابی، کف سابی و کلیه خدمات نظافتی و تمیز کاری ساختمان با استفاده از نیروهای مجرب و به صورت کاملاً اصولی و با استفاده از مواد مرغوب و درجه یک انجام می شود.

همچنین سنگ هایی که ریزش کرده اند از نما مجدد چسبانده و پیچ و رولپلاک می شوند. تمامی خدمات مجموعه ما با مناسب ترین قیمت و به صورت حرفه ای در سراسر استان اصفهان ارائه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با روش کار می توانید با ما تماس بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با روش های پیچ و رولپلاک و هرآنچه که مربوط به آن است آشنا کنیم.

با گشت و گذاری در خبرهای روز دنیا ممکن است با خبر حوادث زیادی روبه رو شوید که یکی از آنها امکان دارد خبر ریزش سنگ نمای ساختمان باشد. که این ریزش ممکن است بر روی عابرین پیاده اتفاق بیوفتد و یا حتی بروی وسایل نقلیه. بله این یک اتفاق واقعی و بسیار ناگوار است که ممکن است خسارت های زیاد و جبران ناپذیری را بر جای بگذارد. اما دلیل این اتفاق چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

هر روزه ساختمان هایی که احداث می شوند بزرگتر و گسترده تر از دیروز است و به تبع آن نیز تجیهزات، لوازم و روش هایی که در جهت ایمن سازی سازه ها به بازار عرضه می شود نیز بیشتر می شود. در ادامه مبحث مطرح شده یکی از روش های ایمن سازی سنگ نمای ساختمان، استفاده از پیچ و رولپلاک است. شاید در نگاه اول به نظرتان استفاده از پیچ و رول پلاک به این کوچکی برای مقاوم سازی ساختمان های بزرگ ناممکن به نظر برسد، اما در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یکی از بهترین روش ها در این زمینه آشنا کنیم.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چیست ؟

در سطح شهر ساختمان های بزرگ و کوچکی احداث شده اند که از مصالح های متفاوتی مانند سنگ و آجر برای زیبا سازی نمای خود استفاده کرده اند تا سطح سیمانی ساختمان ها را پوشش دهند. و حال اگر کمی با دقت و از نزدیک تر به ساختمان ها مخصوصاً آنهایی که در نمای خود از سنگ استفاده کرده اند نگاه کنید، متوجه می شوید سنگ های نمایی که به وسیله چسب و یا سیمان و ملات ها چسبانده شده اند، در سطح خود سوراخ هایی دارند که داخل آن ها پیچ هایی قرار دارد.

این سوراخ و پیچ ها همان عمل پیچ و رولپلاک است که به منظور مقاوم سازی نمای ساختمان انجام می شود و باید توسط متخصصین این زمینه اجرا شود. مجموعه آذین ساب با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه خدمات کفسابی اصفهان ، آجریابی، موزاییک سابی، نماشویی، کار در ارتفاع ( راپل کار) و … در زمینه نصب پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با استفاده از تجهیزات به روز و نیروهای مجرب و ماهر نیز فعالیت می کند. برای صحت این مطلب کافی است به قسمت پروژه ها مراجعه نمایید و پروژه های اجرایی مجموعه ما را مشاهده نمایید، تا متوجه کیفیت اجرایی کارها شوید.

در ادامه با ما همراه باشید تا مواد و مصالح،  معرفی تجهیزات، قیمت و بهترین روش های اجرای آن و … را آموزش دهیم.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان در اصفهان چگونه انجام می شود؟

روش های مختلفی برای انجام رولپلاک در نمای ساختمان وجود دارد که عبارتند از استفاده از داربست، کلایمر( داربست معلق)، بالابر و با طناب. که با توجه به شرایط هر ساختمان و نوع دسترسی هایی که به نما وجود دارد از آنها استفاده می شود. البته روش های داربست ، کلایمر و بالابر هزینه بالاتری نسبت به استفاده از طناب دارد و تقریباً منسوج شده است. چرا که اولاً برای خرید این تجهیزات باید هزینه بالایی پرداخت شود و با توجه به نوع ساختمان ها و معابر و کوچه هایی که در سطح شهر ها وجود دارد تقریباً استفاده از آنها را غیر ممکن می کند.

بنابراین بهترین راه استفاده از طناب است، که در این روش نیز باید از راپل کاران ماهر و با تجربه استفاده شود. ما در مجموعه آذین ساب در اصفهان از راپل کاران با تجربه و ماهر استفاده می کنیم که به راحتی در هر ارتفاعی تمام خدمات نماشویی، سنگ سابی و کارهای پیچ و رولپلاک ساختمان ها را انجام می دهند. کافی است همین حالا با ما تماس بگیرید و کلیه خدمات خود را به ما بسپارید.

پس از اتمام کار نیز باید نمای ساختمان مجدداً عایق بندی شود تا تمام درز های خالی بین سنگ ها مجدد پر شود. با استفاده از بندکشی، درزگیری و واترپروف کردن نمای کل ساختمان خود را عایق کنید تا از ورد آب و عوامل خارجی به پشت سنگ جلوگیری شود. در این مرحله است که کار شما به اتمام رسیده و دیگر نگران نفوذ آب و باران به پشت سنگ ها نیستید.

روش های انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان در اصفهان

کلایمر: کلایمر یا همان داربست معلق یا داربست های آویز، سکوهای کاری هستند که با کابل، طناب یا زنجیر به یک سازه بالای سر مانند عناصر پل یا سقف متصل می شوند. می توان از آنها برای ایجاد دسترسی به مناطق کاری استفاده کرد که در حالت عادی دسترسی به آنها دشوار یا غیرممکن است و معمولاً جزو تجهیزات کارگاهی به منظور بالابردن مصالح ، تمیزکاری نمای ساختمان و … است. کلایمر ها بزرگ و بسیار جاگیر هستند و در هر مکانی قابل استفاده نیستند.

بالابر: بالابر نوعی جرثقیل است که از قرقره و کابل یا زنجیر برای جابجایی اجسام و افراد استفاده می کند. آنها معمولاً در کارگاه های ساختمانی و کارخانه های تولیدی استفاده می شوند زیرا می توانند بارهای سنگین را با خیال راحت و بدون تلاش زیاد توسط کارگران بلند کنند. در انواع مختلف آکاردئونی، هیدرولیکی و … وجود دارد.

داربست : به سازه های موقتی که با استفاده از میله های فلزی و تخته های چوبی ساخته شده است را داربست می گویند. از طرف دیگر داربست ساختاری است که از تخته هایی تشکیل شده است که به صورت افقی چیده شده اند تا فرد بتواند از روی آن بالا رفته و در ارتفاع کار مورد نظر خودر ا انجام دهد یا دید بهتری نسبت به چیزی داشته باشد.

طناب : یکی دیگر از روش هایی که با استفاده از آن کار در ارتفاع را انجام می دهند استفاده از طناب است که چند سالی است از همین روش استفاده می کنند. کسانی که این عمل را انجام می دهند راپل کار نامیده می شوند که اگر بخواهند به صورت دائم این حرفه را انجام دهند باید مدرک ایرتا را دریافت کنند. این روش به دلیل تجهیزات کمی که دارد و راحتی عملی که دارد کاربردی تر از روش های قبل است و امروزه تمامی شرکت هایی که کار در ارتفاع انجام می دهند از این روش استفاده می کنند.

مصالح مورد استفاده در پیچ و رولپلاک سنگ نما

لوازم فنی یا ابزار و تجهیزات: ابزار و تجهیزات فنی که در این زمینه استفاده می شود شامل کابل و سیم سیار، پیچ گالوانیزه، پیچ بند ، دریل معمولی و هیلتی، رولپلاک، مته، بتونه، جلیقه نگهدارنده، کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، ابزار فرود، طناب، سطل نگهدارنده تجهیزات، چکش و … می باشد.

پیچ : اولین و مهم ترین مصالح برای رولپلاک کردن استفاده از پیچ مناسب است. پیچ ها در سایز و اندازه های مختلفی در بازار وجود دارند که باید با توجه به نوع کار از آنها استفاده کرد. با توجه به محاسباتی که انجام شده معمولاً قطر سنگ به همراه سیمان پشت آن نهایتاً تا عمق 6 سانت می رسد که اکثر شرکت ها از پیچ های سایز 5 تا 7 سانتی استفاده می کنند که سیمان و سنگ به خوبی بهم فیکس شوند و فضای اضافی در پشت سیمان ایجاد نشود. در خصوص جنس پیچ هم این طور عنوان شده که باید دارای روکش گالوانیزه باشند تا هم زنگ نزند و هم مقاومت کافی برای این کار را داشته باشد.

رولپلاک در دو نمونه فیشر – پروانه ای : رولپلاک ها در مدل های مختلف ساده، لبه دار، شاخک دار، سقفی، کناف، فیشر ، پروانه ای و … در بازار وجود دارد. که برای انجام پیچ و رولپلاک نما از نمونه ساده یا فیشر رولپلاک استفاده می شود، و سایزی که انتخاب می شود باید کوچکتر از پیچ باشد. در نماهایی که پشت سنگ یا سیمان ندارند، یا از سیمان کمی استفاده شده و یا رابیتس کار شده می توان از رولپلاک پروانه ایی استفاده کرد.

مته : اول از همه به این نکته باید اشاره شود که مته باید با توجه به نوع سنگ انتخاب شود، به این دلیل که تمام سنگ ها مانند هم نیستند و معمولاً سنگ هایی که برای نما استفاده می شوند از جنس های تروارتن، مرمریت، گرانیت و سرامیک می باشند. بنابراین باید مته ایی که انتخاب می شود ضمن تیز بودن باید مقاومت بالایی در برابر سنگ داشته باشد تا در حین سوراخ کاری شکسته نشود.

و همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، سایز ماکزیمم پیچ باید 7 سانت باشد، برای مته نیز به همین منوال است و بهتر است از مته سایز 7 استفاده شود تا سوراخ را مناسب و سایز پیچ درآورد. از بین برند هایی که در بازار هستند مته دیاژر و یا مته ولف از بهترین برندها هستند که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

بتونه : حتما همه نام بتونه را شنیده اید و کاربرد آن را نیز می دانید. بیشترین کاربردی که دارد برای زیر سازی و یکدست سازی زیر رنگ است، اما بعد از عملیات پیچ و رولپلاک سنگ نیز کاربرد دارد. پس از پایان یافتن عملیات پیچ و رولپلاک نما، به منظور جلوگیری از ورود مجدد آب از طریق پیچ به داخل سنگ و همچنین زیباسازی نمای سنگ و پوشاندن تمام ریزه کاری و شکستگی ها باید از بتونه همرنگ سنگ استفاده شود تا رخ و ظاهر نما به همان حالت قبل برگردد. این بتونه ها را می توان به صورت آماده خریداری کرد و یا می توانید خودتان به روش های مختلف درست کنید.

دریل : اولین نکته ایی که در هنگام انتخاب دریل باید بدانید این است که دریل انتخابی باید مخصوص سنگ و دارای وزن زیر 1 کیلوگرم باشد و تا در حین اجرای کار لرزشی ایجاد نکند. دریل هایی که انتخاب می شوند باید با توجه به نوع سنگ از یکی از مدل های سه نظام، هیلتی و نیمی هیلتی باشد. برای سنگ گرانیت از مدل هیلتی ، مرمیت و سنگ چینی از نیمی هیلتی و تروارتن و نمونه های مختلف سنگ ها از سه نظام استفاده می شود.

اجرای پیچ و رولپلاک نما چقدر زمان بر است؟

مقدار زمان اجرای هر پروژه بسته به حجم آن، اینکه ساختمان چند طبقه است، عرض و ارتفاع ساختمان چقدر است و اینکه سطح دسترسی ها چه مقدار است بستگی دارد. تعداد نیروها و سرعمت عمل آنها، شرایط فصل و آب و هوا و آماده سازی تجهیزات و مصالح را نیز باید در نظر داشت.

عوامل تاثیر گذار در قیمت پیچ و رولپلاک نما

عوامل مورد نظر عبارتند از:

ابعاد ساختمان: یکی از مهم ترین عوامل در قیمت دهی ابعاد ساختمان است که بستگی دارد ساختمان چند بر داشته و چند طبقه باشد. با تماس با مجموعه آذین ساب، کارشناسان ما در محل حاظر می شوند و پس از بررسی های لازم قیمت نهایی را به شما اعلام خواهند کرد.

نوع سنگ : نوع سنگ های نما با هم متفاوت هستند و همانطور که از ابتدای مطلب تا به اینجا عنوان کرده ایم سنگ های مختلفی برای این کار در نظر گرفته می شود. بنابراین در زمان قیمت دهی نوع سنگ، اندازه سنگ نیز در نظر گرفته می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه سنگ کوچک تر باشد کار پیچ و رولپلاک کردن آن سخت تر است.

طرح سنگ نمای ساختمان: سنگ های نمای ساختمان در طرح های رومی، طرح اجر سنگ، طرح کامپوزیت و سنگ، طرح نیمه رومی قابل اجرا هستند. بنابراین هرچه طرح نما بدون برآمدگی و ظاهری ساده تر باشد قیمت کمتری نسبت به نماهای پیچیده و برآمده دارند.

تعداد سنگ های ریزش کرده و درصد لق بودن سنگ بدنه نما : با توجه به تعداد سنگ ریزش کرده و درصد لق بودن بقیه سنگ های موجود در نما قیمت ها زیاد و کم می شود. این را نیز کارشناس مربوطه پس از بررسی قیمت می دهد.

تعداد پیچ، جنس پیچ و مصالح مصرفی : به طور کلی تمامی مصالحی که در پروژه مصرف می شود در قیمت نهایی تاثیرگذار است. اینکه جنس پیچ از چه باشد، تعداد پیچ های مصرفی ممکن است کم و زیاد شود و … . که تمامی هزینه ها در ابتدای کار برآورد شده و اعلام می گردد.

مدل و طرح پشت بام برای بستن طناب : مدل و طرح تمامی پشت ها یکسان و مانند هم نیستند. در مدل هایی محل نصب کارگاه فرود به راحتی پیدا می شود و کار راپل کار آسان است، اما در شرایطی که پشت بام محل مناسب و قابل اطمینانی برای کارگاه فرود و بستن طناب نداشته باشد،باید از کارگاه های دور تر استفاده شود که خوب بالتبع در قیمت نهایی تاثیر گذار است.

مقصران ریزش سنگ نمای ساختمان ها

مقصران زیادی در این میان وجود دارد که باعث ریزش سنگ های نمای ساختمان ها می شوند که شامل: سازنده، مدیر ساختمان ، مهندس ناظر ، مالک یا مالکین واحد ها و سنگ کار ها می باشد که هر کدام از آنها به روش هایی باعث به وجود آمدن این معضل می شوند.

سازنده که به مسائل امنیتی توجهی نمی کند و ممکن است از هر مصالح و تجهیزاتی در ساختمان سازی استفاده کند. شخص بعدی که می تواند مقصر باشد مهندس ناظر است که ممکن است به طور دقیق نظارت نکند و یا متوجه مشکلی در ساختمان شود و موضوع با رشوه حل شود. سنگ کارانی که با سرعت بسیار بالا کار را انجام می دهند و فقط به اتمام زودتر پروژه فکر می کنند و یا به نوع سنگ توجه نمی کنند و از مواد و مصالح نامرغوب استفاده می کنند، یا مواد دیگری را در ترکیب سیمان استفاده می کنند که بتواند فضای پشت سنگ را زودتر پر کنند تا از سیمان کمتر استفاده شود.مانند پلاستیک، گونی و … .

مدیران ساختمان ها وظایف قانونی بسیار مهمی دارند و می توانند درصد تقصیر ها را در حوادث ساختمانی متحمل شوند. آنها علاوه بر گرفتن شارژ ساختمان و انجام تعمیرات ساختمان و … باید در مورد نمای ساختمان نیز به مالک و یا مالکین هشدار های لازم را بدهند. در این خصوص به هر نحوی یک نفر می تواند مقصر باشد، بنابراین اگر شما از افرادی هستید که یکی از این مسئولیت ها را برگردن دارید، همین امروز تمام جوانب ساختمان خود را بررسی کنید تا هم از خطرات احتمالی جلوگیری کنید و هم ساختمان ایمن تری داشته باشید.

دلایل ریزش سنگ نما

در قسمت قبل به مقصرانی که به هر دلیلی باعث به وجود آمدن حادثه می شوند اشاره شد، و اما در این قسمت به دلایلی می پردازیم که هر کدام به تنهایی و یا با هم باعث رزش سنگ به وجود آمدن حادثه می شوند.

آب و باران : اولین دلیل شرایط جوی آب و هوایی باد، آب و باران است. در صورتی که از سنگ نامناسب و مصالح نامرغوب استفاده شود و یا سنگ به درستی به سیمان چسبانده نشود با کوچکترین باد و بارانی آب به پشت سنگ نفوذ می کند و به محض یخ زدن با فشاری که به سنگ وارد می کند باعث جداشدن آن از سیمان می شود.

گرما و سرما : با توجه به اینکه در ایران با 4 فصل روبه رو هستیم، با گرما و سرما، انقباض و انبساط در سیمان اتفاق می افتد که نتیجه آن منجر به جداشدن سنگ از سیمان می شود.

زلزله: بلاهای طبیعی مانند زلزله، طوفان، صاعقه و … نیز از جمله دلایلی هستند که اگر از رولپلاک در نما استفاده نشود، باعث ریزش سنگ نما می شوند.

سنگ و سیمان نامناسب: در انتخاب تجهیزات و مصالح باید دقت زیادی انجام داد. برخی از سنگ ها هستند که به درستی به سیمان نمی چسبند و در صورت استفاده پس از مدت زمانی از سیمان جدا می شوند. بنابراین در زمان خرید حتما از فروشنده در این زمینه سوال کنید که سنگ مد نظر شما مناسب برای نمای ساختمان هست یا نه. دو نمونه از سنگ هایی که برای نما مناسب نیستند شامل سنگ تیشه ایی و سرامیک است.

این مطلب نیز به دردتان می خورد: بهترین سنگ ها برای نمای ساختمان یا کدام سنگ برای نمای ساختمان مناسب است

سیمان نیز باید مناسب، مرغوب و درجه یک باشد. همچنین نسبت اختلاط آن با شن و ماسه باید طبق فرمول باشد، یعنی نسبت سیمان بیشتر از ماسه باشد که به طور کامل به سنگ بچسبد.

سنگ کاران: که در قسمت قبل به طور کامل در رابطه با نحوه کار آنها توضیح داده شد.

نکات مهم در هنگام اجرای پروژه

برای افزایش چشمگیر کیفیت کار باید به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید.

تهیه طرح قبل از شروع پروژه به منظور برآورد صحیح قیمت و شناسایی خطرات احتمالی که ممکن است در حین اجرا با آن مواجه شوید.

استفاده از ابزار مناسب نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید. زیرا سرعت کار را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و از آسیب های احتمالی به نمای ساختمان جلوگیری می کند.

رعایت نکات ایمنی یکی از مهمترین موارد است. زیرا کار در ارتفاع به خودی خود خطراتی را به همراه دارد. بنابراین بهتر است در حین انجام کار از دستکش، کلاه و عینک ایمنی استفاده شود.

اطمینان از نصب صحیح پیچ ها و رولپلاک ها تا در آینده مشکلی در کارکرد آنها به وجود نیاید.

نگهداری و نظافت منظم نما پس از اتمام پروژه می تواند عمر مفید آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این کار باعث می شود در صورت نیاز تعمیرات لازم در قسمت های مختلف انجام شود.

انتخاب متریال مناسب برای پیچ و رولپلاک یکی دیگر از موارد مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. بهتر است موادی که استفاده می کنید مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی داشته باشند.

کنترل کیفیت در حین اجرای پروژه و پس از اتمام آن می تواند ایمنی را تا حد زیادی افزایش دهد و از دوباره کاری در بخش های مختلف جلوگیری کند.

با پیچ و رولپلاک راپل یکی از روش های مرمت ساختمان است که می توان از آن برای جلوگیری از حوادث مالی و جانی ناشی از ریزش قسمت های مختلف نما استفاده کرد.

سخن پایانی

به همین منظور در این مطلب بر آن شدیم تا شما را با مراحل نصب و روش های مختلفی که می توان برای جلوگیری از حوادث استفاده کرد آشنا کنیم. در پایان نکاتی را مطرح کردیم که توجه به آنها می تواند کیفیت کار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و از بروز حوادث احتمالی در حین انجام کار جلوگیری کند.